De organisatie is zo sterk als het lerend vermogen
van de mensen– Albert Einstein –
De Lerende Organisatie: Samen meer resultaat
Een organisatie waar medewerkers optimaal met en van elkaar leren en steeds beter presteren. Dat wil iedereen!
Vitale medewerkers, gezonde organisaties
Wilt u medewerkers die weten wat er speelt in de markt en zich blijven ontwikkelen? Die duurzaam inzetbaar zijn, ongeacht de veranderingen die op een organisatie afkomen? In staat zijn om in het hier en nu te acteren op (veranderde) omstandigheden?
Lerende organisatie
Peter Senge heeft in zijn boek ‘de vijfde discipline’ de basis gelegd voor ‘de lerende organisatie’. De organisatie zelf leert niet letterlijk, de medewerkers daarbinnen wel. Voor veel organisaties is het lastig een lerende organisatie te worden met een optimaal leerklimaat. Zeker op de manier waarop Senge deze beschrijft.
Talentmanagement, competentiemanagement en 70-20-10 model
Er zijn verschillende hulpmiddelen en modellen die een lerende organisatie ondersteunen. Talentmanagement en competentiemanagement zijn hier voorbeelden van. Net als het 70-20-10 model.
Het 70-20-10 model van Charles Jennings is ongekend populair. Het 70-20-10 model gaat ervan uit dat je 70% van wat je leert, leert door het werk zelf (de ervaring, oefenen, reflectie), 20% leren we van anderen. Bijvoorbeeld door gesprekken, netwerken, het benaderen van de juiste mensen die je bij een vraag of probleem kunnen helpen. Slechts 10% (!) leren we van formele leeractiviteiten (e-learning, training, etc.).
De percentages van het model zijn een indicatie van hoe we het meeste leren op de werkvloer. Per branche en organisatie is dit uiteraard verschillend. Waar het om gaat is dat je binnen een organisatie op een andere manier naar leren en ontwikkelen – en daarmee samenwerken – kunt en moet kijken. De 70-20-10 gedachte is hierbij geen doel op zich en talentmanagement en competentiemanagement zijn ‘slechts’ hulpmiddelen in het proces.
Leren leren
Lerende organisaties zijn organisaties die continu leren, zich ontwikkelen en daarmee zichzelf blijven vernieuwen. Niet door extra opleidingen te volgen, maar door te leren in en van het werk samen met anderen. Samenwerken is lang niet binnen alle teams vanzelfsprekend. En het proces van ‘leren leren’ al helemaal niet. Het vraagt om een integrale aanpak waarbij leidinggevenden extra begeleiding krijgen. Wij bieden deze begeleiding met resultaatgerichte – op maat gemaakte – programma’s!
Benieuwd hoe uw organisatie leert leren en op voorsprong komt? Neem dan contact met ons op!