Blog2019-08-30T15:40:17+01:00

In de kiem… gescoord

Het is donderdagmorgen en nog donker. Met een slaperig hoofd loop ik naar beneden om de koffie aan te zetten. Terwijl het water pruttelt, kijk ik naar de berichten op mijn telefoon. Even snel een paar berichten beantwoorden en dan naar het nieuws. Gisteren zag ik de foto van de verbrande babykangoeroe in Australië en vandaag wil ik vooral weten wat de situatie is in Iran. Mijn blik blijft hangen bij de eerste koppen die voorbijkomen. Die gaan vooral over ‘de strijd’ tussen Jinek en Op1. Gek genoeg is deze strijd van zoveel nieuwswaarde dat andere berichten al snel verbleken. Of zijn het de koppen zélf die voor zoveel aantrekkingskracht zorgen? ‘Falende duo’s snel lozen’ (AD) en ‘Giovanca haalt niveau schoolkrant niet Op1’ (Telegraaf). Gek, ik vond het hier en daar nog wat stroef lopen en ja, er werden foutjes gemaakt. Het maakte mij alleen maar nieuwsgieriger: hoe gaat [...]

9 januari 2020|0 Reacties

Hou eens op met reorganiseren!

Het gaat goed. De economie draait op volle toeren en de werkeloosheid is afgenomen. Meer dan ooit is er behoefte aan betrokken en vitale medewerkers. Want er is veel werk te doen en het lukt niet altijd om de juiste mensen aan te trekken, laat staan te behouden voor de eigen organisatie. Het besef is goed doorgedrongen: organisaties hebben hun medewerkers hard nodig. Niet alleen om het werk te doen, óók om de organisatie wendbaar en innovatief te houden. Van medewerkers wordt verlangd dat ze eigenaarschap tonen – flexibel, ondernemend en bevlogen zijn. Al die termen hangen samen met de wens om ‘dynamischer’ te zijn: beter en sneller te kunnen aansluiten bij de omgeving. Hoewel het goed gaat, zijn er nog steeds veel reorganisaties gaande. Soms uit pure noodzaak om een faillissement op korte termijn te voorkomen. Maar steeds vaker om de broodnodige wendbaarheid voor de langere termijn te [...]

14 juni 2019|0 Reacties

Leren (is) vooruitkijken

Laatst zag ik een bericht in het nieuws over pesten op de werkvloer. Ongeveer 500.000 mensen (!) hebben hiermee te maken. Uit gegevens van TNO blijkt dat dit jaarlijks zo’n 4 miljoen verzuimdagen kost en ruim 2 miljard aan kosten voor de werkgever. Ook de mensen die niet gepest worden hebben last van de situatie en dat is merkbaar; behalve verzuimdagen is ook de productiviteit minder. Iedereen is slecht af in een bedrijfscultuur waar pesten voorkomt. Ja, uiteindelijk zelfs de klant of cliënt. Ik schrik daarvan. Natuurlijk weet je dat het voorkomt, maar deze getallen…? Veel organisaties zijn in een negatieve spiraal terecht gekomen waarin negatief gedrag wordt versterkt, in plaats dat er fundamenteel iets verandert. De cultuur binnen een organisatie of team speelt een belangrijke rol. Als een aanspreekcultuur ontbreekt, ontstaat een cultuur waarin eerder ‘over elkaar’ in plaats van ‘met elkaar’ wordt gesproken. Als het aanspreken hierop [...]

12 juni 2018|0 Reacties

Stop met opleiden!

In een van mijn eerdere blogs dit jaar schreef ik over een goed leerbeleid in plaats van een soepel ontslagrecht. Zodat mensen duurzaam inzetbaar worden en daarmee organisaties toekomst genereren. Iedereen die denkt dat dit gaat over (meer) opleiden heeft het echter mis! De wereld verandert continu. Organisaties moeten in staat zijn om flexibel mee te bewegen. Agile, wendbaar. Organisaties die dit vermogen hebben, hebben toekomst. Maar hoe doe je dat? Veel organisaties kiezen voor een reorganisatie. Uit onderzoek blijkt echter dat het grootste deel van verandertrajecten mislukt. Bovendien is het maar de vraag of een reorganisatie zin heeft. Tegen de tijd dat de verandering is doorgevoerd, is de omgeving alweer veranderd en is het tijd voor de volgende organisatieverandering. Met als gevolg: reorganisatie op reorganisatie en helaas ook… uitgebluste medewerkers. De reorganisatie die gericht was op meer klantgerichtheid en meer innovatie, resulteert voornamelijk in hoge kosten, onrust en [...]

27 oktober 2017|0 Reacties

Persoonlijke ontwikkeling: Van carrière naar karakter

Persoonlijke ontwikkeling: Van carrière naar karakter Er zijn mensen die heel gelukkig worden van een carrièrestap. Meer invloed, meer zeggenschap, meer aanzien, meer geld. Niet heel onbelangrijk in een prestatiegerichte maatschappij. Maar de vraag is wel: waar worden we nu écht gelukkig van? We kennen ze allemaal: de medewerker met een burn-out, de collega die zich niets laat zeggen en hetzelfde blijft doen, of de leidinggevende waarvan iedereen denkt: ‘daar leer ik niets van’. We hebben de afgelopen jaren geleerd om bepaalde vaardigheden toe te passen, een specifieke houding aan te nemen, of ons rollen of functies aan te meten die soms ver van onszelf afstaan. De gevolgen laten zich raden… Tegenwoordig hebben we het steeds vaker over persoonlijke ontwikkeling. Over het voorkomen dat we ‘vastroesten’. Over ‘in beweging komen’. En gek genoeg denken we bij persoonlijke ontwikkeling of ‘bewegen’ naar een nieuwe functie vrijwel altijd aan ‘een stapje [...]

10 mei 2017|0 Reacties