Organisaties veranderen niet, mensen wel
Organisatiestructuur: Hoe wendbaar is uw organisatie?
Organistiestructuur: Hoe wendbaar en vitaal is uw organisatie? Kunt u snel inspelen op veranderingen, of ervaart u uw organisatie als traag en log?
Verandermanagement
Verandermanagement, ook wel change management genoemd, wordt vaak ingezet om de organisatiestructuur aan te passen. Er is, zeker in crisistijd, behoefte om efficiënter te werken en processen te verbeteren. Veel organisaties hebben methodieken als Lean (Six Sigma) omarmd om hun organisatieprocessen te optimaliseren. Minder verspilling, meer klantwaarde.
Het nadeel van Lean is dat innovatie en vernieuwing in de praktijk vaak te weinig ruimte krijgt. Daarnaast wordt Lean door veel medewerkers geassocieerd met Lean and Mean. Hoewel het niet de bedoeling van de methodiek Lean is, wordt het toch vaak aangegrepen voor afslanking van de organisatie (lean and mean).
Welke organisatiestructuur of aanpak u ook kiest; een organisatie valt of staat met de inzet(baarheid), kwaliteit en betrokkenheid van de medewerkers. Snelle ontwikkelingen vragen om snelle aanpassingen. Medewerkers maken het mogelijk, of juist niet, om als organisatie wendbaar en vitaal te blijven.
Wendbaarheid en vitaliteit: De mensen zíjn de organisatie
De organisatie verandert zo snel als de mensen veranderen. Bij verandermanagement (change management) gaat het dus vooral over het gedrag van mensen. Medewerkers moeten (toekomstige) klantwensen kennen, nieuwe producten bedenken en bestaande diensten verbeteren. Alleen zo houden ze de organisatie wendbaar en toekomstbestendig.
Hoe energiek en talentvol uw medewerkers ook zijn, een organisatiestructuur moet dit wel ondersteunen. Als medewerkers keer op keer belemmerd worden in het uitvoeren van hun professie door slechte afstemming over taken en verantwoordelijkheden binnen teams, of als ze te druk bezig zijn met interne verantwoording, raken mensen gedemotiveerd. De gevolgen laten zich raden.
Meer informatie
De organisatiestructuur moet ondersteunend zijn aan wat de organisatie wil bereiken. Passend bij de praktijk, werkbaar voor de medewerkers. Hoe u dit realiseert binnen uw organisatie?
Neem contact met ons op voor meer informatie of plan een vrijblijvende intake met ons in.